De Alcantarakloof

19 juni 2016 - Fondachello, Italië

Coby en Rob laten weten dat we in de buurt zijn. Krijgen direct een berichtje terug en de vraag of we zin hebben om de volgende dag iets samen te ondernemen. Hartstikke leuk en wij stellen de Alcantarakloof voor. Zij hebben direct gegoogled en vinden het een leuk plan.
Zondag 19 juni, wij pikken Coby en Rob op en rijden naar de Alcantarakloof. In de loop van tienduizenden jaren sleet de rivier de Alcantara zijn nieuwe bedding uit een gestolde lavastroom tussen de Monti Péloritani en de noordeling van de Etna. Zo. Is de magnifieke Gole dell'Alcántara ontstaan. Via een trap of lift kun je afdalen naar de kloof en door het koude water heen waden de kloof door. Wij starten stroomopwaarts en na nog geen 100 meter naderen we een stroomversnelling waar niet tegen in te lopen valt. Floor en Rob wagen nog een poging maar komen er niet tegenin, het levert wel een leuke video op! Wij laten ons stroomafwaarts zakken en lopen gedeeltelijk door de rivier en langs de rivierbedding en genieten van moeder natuur. De botanische tuin bovenaan de kloof laten we ook niet ongemoeid en zo krijgen we nog een aantal uitzichtpunten over de kloof voorgeschoteld.
Op de terugweg doen we Naxos aan alwaar wij niet verder mogen rijden ivm een wielerwedstrijd. Overigens een vreemde wedstrijd want wij zij die wielrenners verspreid tegengekomen tussen het gewone verkeer toen wij vanaf de kloof naar beneden reden. Het centrum waar de finish is is echter wel afgezet. We parkeren de auto en lunchen aan de boulevard van Naxos. We gaan ook nog op de foto met een prijswinnares, die vond het wel leuk dat toeristen haar feliciteerden met haar prijs.
De dag sluiten we af met een bezoek aan Castelmola, een dorp bovenop een rotspunt en torent boven Taormina uit. Van beneden een prachtig gezicht maar vanaf boven is het uitzicht naar beneden ook adembenemend. We proberen het Griekse theater van Taormina te lokaliseren maar die ligt zo goed verscholen dat we toch moeten wachten totdat we Taormina aandoen. Na een ijsje/cappuccino/spritz laten we Castelmola achter ons en rijden weer naar zeeniveau. Het was een prachtige en hele gezellige dag met Coby en Rob, dit geeft de vakantie een speciaal tintje en een heel fijn gevoel hoe ze mij hebben opgenomen in hun leven.