David

26 juni 2013 - Florence, Italië

Ik sluit af met een bezoek aan David

Na gisteren een hele gezellige avond en lekker eten samen met Ron en Camilla is het alweer tijd om afscheid van elkaar te nemen. Ik heb nog 2 dagen te besteden en ga vandaag naar Florence, Ron en Camilla hebben nog anderhalve week en die zakken iets verder af naar Siena. We zien elkaar weer de 14e juli.

Het is anderhalf uur rijden naar Florence en even zoeken naar een parkeergarage. Uiteindelijk zet ik voet in Florence, een stad die al heel lang op mijn verlanglijstje staat en die ik nu maar in mijn uppie ga bewonderen.
Florence de bakermat van de renaissance, de stad bekend van Dante Alighieri, Lorenzo de Medici (bijgenaamd Magnifico), Michelangelo, Ponte Vecchio om maar wat voorbeelden te noemen.

Ik begin mijn stadstocht aan de goede kant, het is een lange straat rechtuit naar het centrum. Als eerste passeer ik Piazza San Marco en 2 straten verder ligt de Galleria dell'Accademia, hier staat het beroemde beeld 'David' van Michelangelo. Ik schrik van de enorme rijen mensen. Vanaf twee kanten (gereserveerde kaarten en niet gereserveerd) staat er een lint van meer dan 50 meter lang, de moed zakt me hier al direct in de schoenen. De werkelijke David zal moeten wachten tot een volgend bezoek aan Florence, dan ga ik dat anders aanpakken. Gelukkig staat er een kopie voor de hoofdingang van het Palazzo Vecchio en kan ik het beeld toch bewonderen. Ik loop de Via Calzaiuoli uit en die eindigt bij Piazza della Signoria, een groot plein vol blote mannen. Voor de ingang van Palazzo Vecchio staat links 'David' en rechts Herculus die Cacus met een knots verslaat. Op het plein staat ook de 'Neptunusfontein', het marmeren beeld van de zeegod. Ik vind het allemaal even prachtig.

Naast het Palazzo Vecchio staat de Loggia die Lanzi met 3 imposante bogen. Er staan beelden waaronder het beeld van Persus met het afgehakte hoofd van Medusa in de hand en de Sabijne Maagdenroof.
Via Galleria degli Uffizi loop ik (net zoals alle andere toeristen) richting Ponte Vecchio, de oudste brug van Florence. Aan de overzijde van de brug is het tijd voor lunch.

Na de lunch begeef ik mijzelf weer naar de andere zijde en bezoek, na een toegangskaart te hebben gekocht, de Battistero San Giovanni, dit is een doopkapel en behoort tot de oudste kerken van de stad. Dantes is in deze kerk gedoopt. Hoogtepunt van de kerk zijn de drie bronzen portalen, een van de portalen wordt 'Paradijspoort' genoemd, dit portaal bestaat uit 10 panelen met taferelen uit het oude testament. Dit is echter een kopie, het origineel kom ik later tegen in het Museo dell'Opera del Duomo.
De toegangskaart geeft ook toegang tot de Campanile (klokkentoren), 414 treden omhoog en dan kijk je vanaf een hoogte van 80 meter over de stad heen. Ben nu toch lekker bezig dus plak daar direct een bezoek aan de Duomo Santa Maria del Fiore aan vast. Een klimmetje van 463 treden om vanaf de rand van de koepel over de stad heen te kijken. Onderweg maar boven loop je gedeeltelijk aan de binnenzijde bovenlangs de koepel en heb je een prachtig zicht op de fresco's, deze zijn helaas lastig te fotograferen omdat het balkon is afgesloten met hoog glas was helaas ook niet echt schoon meer is. Ik ben niet zo heel groot dus kreeg met moeite mijn camera op het randje om een foto te maken, ze zijn niet helemaal scherp maar geven wel een indruk.
Als slot heb ik nog tijd om naar het Museo dell'Opera del Duomo te gaan voordat deze voor vandaag zijn deuren sluit.  In dit museum zoals hierboven beschreven de originele 'Paradijspoort' en het niet voltooide werk van Michelangelo de 'Pietà' .
Het bezoek aan Florence zit er op, jammer had nog meer musea en kerken ingewild, alle redenen om weer een keer terug te keren.

Nog een dagje lekker chillen bij het zwembad en dan vrijdagochtend vroeg richting huis met een tussenstop in Arnhem.