'Het begint al te kriebelen'

18 november 2011 - Thuis, Nederland

Nog een week te gaan waarvan nog drie dagen werken en dan is het zover. Ik ga voor het eerst in mijn leven 'alleen' op reis. En met alleen bedoel ik ook echt alleen. Na jaren met een partner de wereld rond gezworven te hebben sta ik er nu alleen voor maar dat weerhoud me niet om mijn reislust te bevredigen. Duizenden mensen reizen alleen dus waarom zou ik het niet kunnen.

In eerste instantie was de planning om naar Nieuw Zeeland af te reizen, hier was ik al plannen voor aan het maken toen op internet Argentinë weer in beeld kwam. Argentinië heeft al eerder op mijn verlanglijst gestaan en het begon direct weer te kriebelen. Beelden van Patagonië, drijvende ijsschotsen, uitgestrekte landschappen, bergen, zon en tango gaan rond in mijn gedachten, dit maakt de drang om het land te bezoeken alleen maar groter. Omdat ik mij al eerder in Argentinië heb verdiept leven deze beelden meer dan die van Nieuw Zeeland. Maar wat te doen? Na een paar weken wikken en wegen is de keus gemaakt en Argentinië is het geworden. Een vlucht was zo geboekt en vertrekdatum is 26 november.

Vijf weken, best lang. De route, althans de plekken die ik wil bezoeken staan vast. De route die ik volg is nog afhankelijk van het openbaar vervoer. Ushuaia ligt op het zuidelijkste puntje van Argentinië en deze plaats is lastig per bus te bereiken. De vraag is of ik dit via de oostkant van Argentinië kan doen of dat ik een ommetje moet maken om het via het westen te benaderen waardoor het reisschema iets omgegooid moet worden. Maar ach, dat zie ik daar wel. Om de kosten te drukken zal ik met name per bus reizen, lange busreizen van 18 uur zijn niet uitzonderlijk. Voor een groot gedeelte zal ik nachtritten nemen en om de tijd te doden is leesvoer onontbeerlijk. Maar hoe neem je nu voor 5 weken aan boeken mee? Een Ipad zou uitkomst bieden maar die is budgettair even niet haalbaar. Gelukkig mag ik van vrienden (Sylvia en Marcel, bedankt) de e-reader lenen. Hier staan nu 40 boeken op, dit moet genoeg zijn lijkt mij. Deze e-reader heeft ook de mogelijkheid om er muziek op te zetten dus ook die heb ik voldoende bij me en er zit wifi op dus ik kan ook mijn social network via facebook en e-mail onderhouden. Dit gaat helemaal goed komen deze vakantie.

Check: rugzak, foto- en filmapparatuur, Lonely Planet (mijn reisbijbel), e-reader en creditcard. Ready to go!!!

De volgende update is vanuit Madrid of Buenos Aires, dan is mijn reis echt begonnen.

Liefs, Monique