Meer van Trasimeno

2 juli 2016 - Trasimeense Meer, Italië

Anti cultuurdag.

Na al het cultuur snuiven van de afgelopen weken moet er ook tijd zijn voor relaxen in het zonnetje. Op een half uurtje rijden van de camping tussen de heuvels rondom Rome ligt het meer van Bracciano, een groot meer met kraak helder water en een klein strandje van lava zand. Ook hier zijn we niet de enige, het lijkt wel of Italië vakantie heeft. Maar we vinden parkeerplek voor een zeer. Lief tarief van 1 euro per uur maar tussen 13.00 en 15.30 hoef je niet te betalen. En wanneer je meer geld erin gooit dan dat de parkeertijd aangeeft krijg je nog terug ook. We liggen lekker een paar uurtjes aan het strand, wandelen door het middeleeuwse stadje en weer is een mooie dag ten einde.

Het meer van Trasimeno

We sluiten de vakantie af aan het meer van Trasimeno om nog een paar dagen te relaxen en het vakantiegevoel in te bedden. We kiezen er voor om zo lang mogelijk in Italië te blijven en in 2 dagen naar huis te rijden. Normaal gesproken zouden we dat in een dag of 4 doen maar gezien het onzekere weerbeeld in het westen kiezen we voor zekerheid van mooi weer.
Camping Badiaccia is een prachtig goed verzorgde camping en ligt op de grens van Umbrië en Toscane. Mooie plek om bij te komen van al het cultuur snuiven. De dag van aankomst wordt doorgebracht met zonnen en luieren. Het is ondertussen al 30 juni en het einde van de vakantie is echt in zicht :( We fietsen ook nog even naar het dorpje Castiglione del Lago, er zou een mountainbike route zijn, nou waarschijnlijk al heel lang niet gebruikt want we zaten bijna vast tussen de doornstruiken, terug maar weer en een ander route genomen die wat vriendelijker was voor de benen.
Vrijdag 1 juni gaat Floor er lekker met de racefiets op uit, hij fietst naar Muntipulciano wat boven op een bergje ligt en via een ommetje terug naar de camping, al met al is hij bijna 3 uur weg. En ik? Ik ga lekker zonnebaden, moet natuurlijk ook op de teint letten.
De laatste dag is aangebroken. De ochtend fietsen we naar het dorpje Cortona, een ritje van 15 km en natuurlijk ligt ook dit dorp op een flinke heuvel zoals alle historische dorpen, al met al een klimmetje van 4 km waarin ik het tempo redelijk hoog weet te houden en Floor mij fluitend achterna fiets en af en toe voorbij, grrrrr. Terug kiezen we voor een route binnendoor wat redelijk vlak is. De weg vinden is ietwat lastiger en we komen zeker 5 km verder uit dan gepland, dit was tevens mijn laatste fietstocht in Italië voor weet ik hoe lang. De middag lekker in het zonnetje en in de avond een bbq-tje en aansluitend de wedstrijd Duitsland-Italië kijken. Wat zijn die Italianen fanatiek zeg!! En met die strafschoppen waren ze bijna niet te houden! Helaas heeft Italië verloren maar dat zorgde wel voor een rustig nachtje op de camping :)

Het is zondag 2 juni en we zijn om 7.15 onderweg richting huis. De reis verloopt soepel alleen 30 minuten oponthoud bij de Gotthardtunnel en na 11 uurtjes parkeren we de auto en caravan op camping Tunisee iets boven Freiburg. Morgen door naar huis, naar het vertrouwde Katwijk :)