Geluidjes op een camping

1 juni 2017 - Moustiers-Sainte-Marie, Frankrijk

Dinsdag 30 mei
Op een camping wordt je geconfronteerd met geluiden die je eigenlijk niet horen wil, zo ook vanmorgen. In het toiletgebouw stond iemand in een washokje vreselijk te rochelen. Op dat moment kwam er een jongedame nog slaperig de ruimte in en die zag ik gruwelen, ik herkende dat gevoel en moest er ook erg om lachen. Het gerochel ging nog even door en met de slappe lach (omdat je er echt kippenvel van krijgt van dat geluid) ben ik terug gelopen naar de caravan.

Vandaag staat 'routes des Crêtes' op het programma, een rondje van ca 20 km die bovenlangs de Verdon loopt met wel 14 uitkijkpunten. Er zitten een paar gemene korte klimmetjes in maar de uitzichten zijn werkelijk prachtig. Op jet hoogste punt aangekomen vliegen er ook nog eens 2 grote arenden of adelaars over, prachtig en wat een spanwijdte. Moe en voldaan gaan we met de auto terug naar de camping. Na wat gegeten te hebben is het plan om via de mountainbike route naar het meer Sainte Croix te fietsen om nog even lekker te zwemmen en te zonnen. Met een kleine 20 minuten zijn we bij het meer, het was met de gewone fiets goed te doen. De mountainbike route loopt via een loop,weer terug richting camping, dus na het zwemmen en zonnen dachten wij via de route terug te fietsen naar de camping. Nou, dat viel even vies tegen. Het eerste stuk ging goed maar daarna moesten we toch echt afstappen om over de stenen onze weg al lopend met de fiets te vervolgen en ook nog eens bergopwaarts. Geen idee wie dit als mountainbike parcours bedacht heeft maar zelfs Floor als ervaren biker geeft aan dat dit niet te fietsen is. Uiteindelijk hebben we de fiets tot boven moeten duwen en nog een kloofje moeten passeren, dit na de fietstocht van vanmorgen, pffff. Uiteindelijk kwamen we op het plateau met de velden, helaas nog niet bloeiende, lavendel. Als beloning mochten we de helling van 16% van afgelopen zaterdag weer naar beneden sjezen maar ditmaal met de wetenschap dat we die 16% de fiets ook omhoog geduwd hebben.

Woensdag 31 mei
Tijd voor een wandeling. De keuze is gevallen op 'Sentier Blanc-Martel, en route van 14 km waar 7 uur voor staat. We rijden met de auto naar Point Sublime alwaar we de auto parkeren. Vanuit hier nemen we een taxi busje (deze staan er speciaal voor deze route) Chalet de la Maline, hier start de wandeling. Van 893 meter dalen we af naar 627 meter en langzaam verder naar 555 meter en vanaf hier begint er een stuk van 10 km waar waarschuwingsborden staan dat het zeer moeilijk is en er geen escapes zijn, altijd fijn om te weten. Het is een prima onderhouden wandelroute, duidelijke markering en er zijn trappen gemaakt waar het nodig is. Al met al vergt het wel het nodige van de beenspieren omdat de op- en afstappen soms wat groot zijn. Het is een prachtige wandeltocht die omhoog en weer omlaag gaat en dit alles langs de Verdon. Er zitten 2 klimmetjes in die weer naar 711 meter gaan en tussen die klimmetjes in daal je weer naar 620 meter en na de 2e klim weer naar 565 meter. Daarna varieert de hoogte tussen de 565 en 628 meter en glooit het verder door. Het einde van de wandeling leidt door een tweetal tunnels waar het zaklampje van de iPhone een uitkomst is want je ziet geen hand voor ogen. Het laatste stuk moeten we weer omhoog naar 787 meter waar de auto geparkeerd staat. Een prachtige wandeling en we hadden er een perfecte dag voor uitgekozen, niet te warm en bewolkt. Na een biertje genuttigd te hebben rijden we met de auto weer naar de camping, morgen maar eens een rustdag.

Donderdag 1 juni,
Rustdag met als plan een dagje zonnen langs de Verdon. Helaas werd het niets, de bewolking werd steeds dikker en grauwer van kleur en we zijn er niets eens aan toegekomen om onze kleding uit te trekken want het was niet lekker. Dan maar weer naar de camping en een plan maken voor de komende dagen, wat gaat het weer doen? De voorspellingen zijn te onzeker om naar Barcelonette te rijden dus we kiezen voor de Côte d'Azur en wel het gebied rondom Cannes. Het aantal campings is hier beperkt maar we hebben een voorkeurslijstje opgesteld.
De rest van de dag gebruiken we om het dorpje Moustiers-Sainte Marie te verkennen en de hoger gelegen kerk te bezoeken. Na een crêpe gegeten te hebben gaan we terug naar de camping en besteden de dag verder met lezen, het al gereed maken voor vertrek en het eten van een pizza. Dit laatste kon nog net buiten en niet veel later barst het onweer los.