Hoe het voelt om beroemd te zijn.

4 december 2017 - Berastagi, Indonesië

Zondag 3 december, Spiso piso waterval en fotosessies
Bij het opstaan is het goed mistig. De vulkanen die gisteren zo mooi te zien waren zijn nu opgeslokt door de mist. Ons plan vandaag is naar het lager gelegen Tobameer en Spiso Piso waterval te gaan en daar zal de mist wel redelijk opgelost zijn. We stappen in het voor ons nu al bekende busje naar Kabanjahe en stappen daar weer over. Na een goed uur zijn we bij de waterval. Je kunt naar het einde van de waterval lopen, dit is maar liefst 654 treden omlaag en dus ook weer omhoog. De workout voor vandaag is weer gedaan. Het zicht op het Tobameer is prachtig.
Wat ons hier in Sumatra en Maleisië opvalt is de samenleving tussen Moslims, Christenen, Budhisten en Hindoes. Het is een smeltkroes welke aantoont dat een multiculturele samenleving prima kan werken als men elkaar maar in de waarde laat en het niet extreem doortrekt. Moslima schudden hier gewoon de hand van de man, kijken hen ook aan en lachen naar ze. De moslim mannen daarentegen zijn heel zorgzaam voor hun vrouw en vriendelijk. Het is zelfs zo dat we constant gevraagd worden om met zowel de mannen als de vrouwen op de foto te gaan. We lijken BN-ers 😂. Een mooie dag die we afsluiten met een rondje door het dorp en een uitzichtspunt vanwaar je Berastagi kunt overzien. We laten nog wat fotosessies van ons maken en ons bezoek aan Berastagi komt daarmee ten einde. Morgen om 09.00 staat het vervoer voor onze terugreis naar Maleisië.

Maandag 4 december, een lange reisdag.
Eerst een reis van bijna 4,5 uur naar het vliegveld van Medan. We moeten Medan doorkruisen en dat is een grote file. Niemand houdt zich hier aan de regels en het is dan ook een complete chaos voor ons westerlingen. Op het vliegveld hebben we tijd genoeg om te lunchen en om 17.00 uur vertrekken we naar Kuala Lumpur. KL doe al aan als een 'bekende' stad, we lopen maar de KLIA Express en door naar hotel Summer View alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Om de hoek bij de straat restaurantjes weer heerlijk gegeten, iets duurder dan in Sumatra maar nog steeds erg goedkoop. Nu we terug zijn in KL merk je pas hoe arm Sumatra eigenlijk is, het verschil tussen 2 landen die op 1 uur vliegen van elkaar liggen is enorm. KL is een grote stad met veel westerse invloeden.
Morgen door naar de Cameron Highlands.

1. Mam:
    7 december 2017
    Zit naar een film over een prinses te kijken,zo voelt het om een bekend iemand te zijn. Leuk hé. Ben benieuwd naar jullie foto's.
    Groetjes Ma en Pa.
  2. Monique Balkema:
    8 december 2017
    Zeg celeberty het was weer top 🤩