Sri Lanka

12 november 2018 - Sigiriya, Sri Lanka

Dit keer een korte vakantie naar het mooie Ceylon oftewel Sri Lanka. In 2003 ben ik hier al eens geweest voor een korte vakantie, die vakantie verliep toen niet heel soepeltjes met wat tegenslagen, dit keer ga ik er meer van genieten!

Vamos!
8 november, de verjaardag van Anouk (30 🎉) is voorbij, Floor is zijn verkeerde mossel weer te boven, onze Jip gaat met mamma en pappa op vakantie en ik een galblaas kwijt, we kunnen gaan!!
Anouk hopt nog even langs om gedag te zeggen en Chantal en Jip brengen ons naar het vliegveld.
We vliegen met de enorme Boeing A380 van Emirates, dit is ons heel goed bevallen. Overstap in Dubai en vandaar is het nog maar 4 uurtjes naar Colombo. Binnen no time zijn we de douane door (het kan dus wel snel), de rugtassen volgen ook snel en buiten pakken we direct een tuktuk naar Negombo. Heerlijk, half negen geland en om 10.00 uur op plaats van bestemming. We verblijven in Panorama hotel. Omdat we zo vroeg zijn kunnen we de kamer nog niet in. In de toiletruimte kunnen we ons omkleden naar een zomer outfit en na ons welkomstdrankje begeven we ons de stad in. De afgelopen week heeft het hier knetterhard geregend zo ook nog gisteren, dit is te zien aan de grote plassen overal, in het straatje van het hotel vergt het wat behendigheid om er zonder natte voeten doorheen te lopen. We lopen een stukje over het strand welke er groot en verlaten bij ligt. Na een bakkie koffie genuttigd te hebben lopen we door naar het centrum van de stad waar de vismarkt is gelegen en vervolgens een stuk langs de 'dutch channel'. De naam zegt het al, aangelegd door Nederlanders.
Lunchtime! Goed dat we even zitten want het begint te regenen, onze parapluutjes bieden uitkomst. Floor heeft hard een knipbeurt nodig en die had het idee opgevat om dit in Sri Lanka te doen, zo gezegd zo gedaan. Nou ze wilden maar wat graag zijn grijze stekels bijwerken en dat is keurig gedaan inclusief hoofd massage. Hij loopt er weer netjes bij.
Ondertussen kunnen we inchecken en direct even lekker douchen. Tijd voor een biertje en daarna een lekker visje gegeten en bijtijds plat, we konden wel een slaapje gebruiken😴.

Weer niet! (10 november)
We verlaten Negombo. Vanuit het hotel pakken we de tuktuk naar het busstation. We houden een tuktuk aan en die verwijst ons door naar de achter hem rijdende tuktuk. Floor wil de rugzak in de tuktuk leggen en vervolgens zegt de bestuurder "gooi maar achterin", huh? We schieten in de lach, die gast spreekt Nederlands. Blijkt deze man tijdens de oorlog met de Tamils naar Nederland te zijn gevlucht en heeft 2 jaar in het AZC in Katwijk gezeten en daarna 7 jaar in Haarlem in een snackbar gewerkt. Woont en werkt nu weer in zijn eigen land.
De bus naar Sigiriya gaat in drie hopjes. Eerst naar Kurunegala, dan Dambulla en vandaar hebben we de tuktuk genomen naar Sigiriya. Het openbaar vervoer is spot goedkoop, gaat boven verwachting snel en een overstaptijd van enkele minuten.
We verblijven in Amenity homestay bij een zeer gastvrij en hulpvaardige mensen. Ze hebben het goed voor elkaar. We konden de fietsen pakken om de omgeving te verkennen, we kregen uitleg over wat er te doen is en daarbij wat adviezen (die we zelf ook hadden bedacht). De middag hebben we lekker door het dorp gefietst, langs Lion Rock en door naar Pidurangala Rock (die doen we morgen). We zien tuktuks ergens een pad inrijden dus daar moet wat te zien zijn! Wij met onze super bikes erachteraan, we zijn de tuktuk's al het oog verloren als we links van ons Pidurangala Rock zien en een zijpad. Wij erin en ja hoor daar stonden ook de tuktuk's. Je hebt vanaf hier een prachtig uitzicht op beide rotsen met op de voorgrond een meer, dit levert een prachtig plaatje op! Zo die hebben we alvast in de pocket. Voor je het weet is zo'n middag weer voorbij. Bijtijds eten en vroeg naar bed want morgen moeten we om 04.30 op en brengt onze gastheer ons naar Pidurangala Rock zodat we die kunnen beklimmen en dan genieten van de zonsopkomst. We staren omhoog naar een mooie onbewolkte hemel vol met sterren.
Het heeft vannacht knetterhard geregend, hmm, dit bekent ook wolken, we hopen er het beste van. De klim naar boven is een pittige en een goede ochtend workout. Het eerste deel zijn ongelijke traptreden (ca 400) en onderweg kom je het beeld van een liggende Boeddha tegen, hier houden de traptreden ook op en begint het klim en klauterwerk over de rotsen. Er zitten stukjes tussen waarbij ik twijfel of die stap wel kan maken (hoe ouder hoe voorzichtiger lijkt wel) maar het lukt met een handje van Floor. Eenmaal boven nemen wij plaats op de rots en kijken naar een zeer bewolkte lucht en een mist/damp laag over de bomen. We zien ergens achter de wolken een kleine rode gloed en dat betekent dat de zon opkomt maar het draait wederom uit op een teleurstellende voorstelling. Weer niet!! Al mijn pogingen tot het zien van een mooie zonsopkomst op bijzondere locaties zijn tot nu toe allemaal een deceptie geworden. Het uitzicht is overigens wel mooi maar door de bewolking krijg je niet het beeld vastgelegd zoals je dat zou willen, gelukkig hebben we de mooie plaatsjes van gisteren nog. We verlaten de rots ergens tegen 7 uur en lopen terug naar onze homestay, een wandeling van een klein uurtje. Na het ontbijt weer op de fiets gestapt en door de omgeving gefietst, handig hoor die fietsen.
In de middag jeepsafari naar Kaudulla National Park. Na een klein uurtje rijden komen we bij het park aan en we zijn duidelijk niet de enigen! Er staan we 50 jeeps klaar om het park in te gaan, dit is dus colonne rijden met af en toe een opstopping omdat de weg in en uit het park de enige weg is en je elkaar soms lastig kunt passeren. Het eerste deel is bosrijk en naast een Pauw hoog in de boom was er niets noemenswaardig te zien. Het rijden an sich was wel leuk, grote plassen door de regenval van afgelopen week (weken) maar dit blijkt nog niets te zijn bij wat komen gaat. We komen op een open vlakte vol met modderpoels en is het een uitdaging om doorheen te komen zonder vast te komen zitten. Niet alle jeeps hebben 4wheel drive zo ook die van ons. We zien tientallen jeeps staan kriskras door elkaar en waar een gaatje is prop je jezelf ertussen want er zijn olifanten!! Echt superleuk een kudde van wel 40 olifanten met enkele baby exemplaren. Naast de olifanten is de hectiek en chaos eromheen al een attractie! Jeeps die denken slim te zijn en door zeer modderige stukken voorlangs proberen te rijden en dan vast komen te zitten. Het is niet te beschrijven hoe zo'n kluwen jeeps uiteindelijk ook allemaal weer ontrafelt maar het gebeurd, fascinerend. Wij blijven lang bij de olifanten staan en krijgen steeds beter zicht, ook wij verplaatsen ons een keer naar een plek verderop. Onze chauffeur (geregeld door de homestay) is behendig en weet de jeep door de modder te sturen. Maar aan alles komt een eind, we moeten gaan. Door de vele jeeps is de blubber nog blubberiger geworden en zijn stukken grasland volledig aan gort gereden. Hilarisch om te zien hoe de een na de ander vast komt te staan en losgetrokken moet worden. Maar haha, wij komen ook aan de beurt! Er was een plas waar we doorheen moesten en dan ietsje omhoog en daar ging het mis. Enkele keren heen en weer lukte niet en bij de laatste poging voelde je de jeep wegschuiven en toen waren we kansloos. Gelukkig blijven er voldoende 4wheel drives in de buurt om de sloebers los te trekken. Het was een leuke en mooie middag!
Terug in de homestay lekker douchen en maar het dorp wandelen om te eten. Op de terugweg kwam onze gastheer langsrijden en hij herkende ons in het pikkedonker en kregen direct een lift. Wat een aardige lui zijn dit! Ze doen alles voor je zonder opdringerig te zijn. En het ontbijt? Top en veel te veel, prima verzorging.