Rondje Spanje Portugal

30 mei 2018 - Villafranca de C贸rdoba, Spanje

Vamos!!!聽

Na eerst nog voor de baas m'n bed uitgebeld te zijn om 05.00 uur konden we op pad. Chantal, Jip en Anouk kwamen ons nog even uitzwaaien 馃槏 Om even na 11.00 uur gingen we met onze nieuwe combinatie op weg.
Doelstelling vandaag is Parijs voorbij馃槼 De eerste file was al bij Antwerpen, de tweede bij Lille en als toetje tijdens de middagspits Parijs. Hadden we dat niet anders kunnen doen, jawel maar dan hadden we een dag later moeten vertrekken en daar hadden we geen zin in. Om 2 minuten voor 20.00 uur arriveren we op onze tussenstop in Dourdan op camping Les Petits Pr茅s. Caravan losgekoppeld en Floor wilde even gaan tanken maar kon het terrein niet meer af, een groot slot op het hek. Er stond nog een Nederlander voor de deur maar die kwam er niet meer in. Veilig gevoel zo'n slot op het hek, wat wanneer er een calamiteit is??? Lopend kon je het terrein verlaten.聽

Vrijdagochtend de boel weer aangekoppeld en verder voor hop 2 en dat is Biarritz.聽
Nu is het weer enigszins niet rooskleurig. Het is tot nu toe veel kouder dan in NL en de voorspellingen voor Biarritz zijn niet geweldig. We maken de afspraak dat als het morgen regent we direct weer vertrekken. Al met al is het aardig in Biarritz, we komen rond 18.00 uur aan op camping Ur-Onea in Bidart. Het eten is snel gemaakt en daarna pakken we de fiets om een stukje langs de kust te fietsen en het dorpje te bekijken. Het plan is om morgen naar Biarritz te fietsen.

Zaterdag, vannacht heb ik het horen regenen en tegen de tijd dat we moesten opstaan regende het nog steeds en de vooruitzichten waren ronduit slecht. Dus zoals gisteren afgesproken als de wiedeweerga ervandoor. De rit leidt ons door een deel van de Pyrenee毛n en het regent en waait behoorlijk, de temperatuur laat 15 graden zien. En dan te bedenken dat het in NL 27 graden is 馃槴聽
We karren door tot 40 km onder Madrid, de weersvoorspellingen zijn hier acceptabel.
Camping Internationaal Aranjuez in Aranjuez is onze keuze. De zon schijnt en daar zijn we al heel blij mee, hebben er wel 1700 km voor gereden. Vanuit hier kunnen we een aantal dingen ondernemen want na drie reisdagen hebben dat wel even gehad!聽

Zondag, de zon schijnt nog steeds 馃榾. De wind is nog wat frisjes maar dat zal zeker beter worden naarmate de dag vordert. We pakken de fiets en gaan naar Chinch贸n wat ca 21 km fietsen is en ligt op 753 meter hoogte. Chinch贸n is beroemd om zijn pittoreske ronde dorpsplein het Plaza Mayor. Het plein is omringd met restaurantjes. Het heeft wel wat weg van Lucca (Itali毛). Het plein stamt uit 1499 en het fungeert als plein, marktplaats en als arena voor stierengevechten.聽
's-Middags ons eigen dorp nog even verkent en zelfs nog even in de zon kunnen liggen, het moet niet gekker worden 馃榾

Maandag, terwijl Nederland gebukt gaat onder zinderende hitte zoeken wij verkoeling in de heuvels van het Spaanse binnenland. Vandaag met de auto naar Toledo en Consuegra. Het historische centrum van Toledo ligt op een heuvel boven de Taag. In de middeleeuwen was Toledo een smeltkroes van christelijke, islamitische en joodse cultuur. Enkele bezienswaardigheden zijn Iglesia de Sano Tom茅, de Kathedraal, Plaza de Zocodover en vele kleine straatjes waarin de oude cultuur je tegemoet komt.聽
Consuegra een plaatsje beroemd om de elf windmolens die op een heuvelrug uitkijken over de vlakten van La Mancha. 脡茅n van die windmolens maalt nog iedere herfst tijdens de feesten ter gelegenheid van de saffraanoogst. Saffraan bloeit in de herfst rond Consuegra en Albacete.
We eindigen de dag met een vest aan en enkele druppels regen. Wat de temperatuur betreft wil het nog niet erg vlotten.

Dinsdag, Madrid. Met de fiets naar het station en hop met de trein naar Madrid. We stappen uit bij Puerta del Sol en gaan de stad per fiets verkennen. Overigens niet vreemd want je ziet hele guided tours gaan per fiets.聽
Het compacte hart van Oud Madrid is doordrenkt van geschiedenis en staat vol interessante bezienswaardigheden. Op het Plaza Mayor had de Inquisitie zitting en werden executies voltrokken. Andere bezienswaardigheden zijn Colegiata de San Isidro en het Palacio Santa Cruz, Mercado de San Miguel is een markthal waar je lekkere hapjes kunt halen (het lijkt er sterk op dat de Rotterdamse markthal hiervan is afgeleid).聽
In Madrid staat ook het koninklijk paleis Palacio Real, het paleis werd bewoond tot 1931 en wordt nu nog gebruikt voor staatsaangelegenheden.
Parque Del Retiro een groot park met pleinen met fonteinen en een triomfboog.聽
We crossen de stad nog een beetje door en laten het Bernab茅u stadion voor wat het is, ligt te ver uit de route.聽
Het is ons gelukt om van de donker wordende lucht vandaan te blijven. De plek waar we willen lunchen heeft vlak voordat wij daar aan kwamen een fikse bui over zich heen gehad.
Na een overheerlijke en zeer rijkelijke lunch fietsen we terug naar het station om de trein terug te pakken. Aangekomen in Aranjuez regent het 馃槖, op de camping is het nat en fris en eigenlijk verandert dat niet meer.

Woensdag, op naar meer warmte en zon oftewel we gaan weer wat zuidelijker. Cordoba is het doel, een goeie 360 km verder. De lucht blijft de vervelende kleur grijs houden. De temperatuur is wel iets beter maar toch nog niet wat je zou verwachten van Zuid Spanje. De voorspellingen voor de komende dagen zijn veelbelovend dus 馃檹

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Foto鈥檚

1. Camilla Bruijn:
    31 mei 2018
    Hoi Monique en Floor. Ten eerste een hele fijne vakantie gewenst en leuk dat we weer gezellig mee mogen reizen. Heel veel plezier en na de vakanties spreken we snel weer een keer af. Genieten maar. Gr. Ron & Camilla 馃槝
  2. Connie Nativ- van de Bruinhorst:
    31 mei 2018
    Ha mooi stel, wat heerlijk om te lezen dat jullie weer on the road zijn. Gezellig! Geniet van een mooie en welverdiende vakantie en we lezen mee. Liefs Con (en Arik)
  3. Monique van Staveren:
    1 juni 2018
    hi Monique en Floor, wat een heerlijke reis maken jullie weer. Spanje, altijd goed. Het lijkt me super om lekker met je eigen bed op pad te kunnen gaan en neer te kunnen strijken waar je wilt. Regen, pfff rijden we toch door totdat de zon schijnt!
    Geniet er lekker van, zie jullie volgende verhaal wel verschijnen :-) In juli als ik weer terug ben van mijn vakantie, kom ik eindelijk eens meeeten hahaha.
    Groetjes, Monique