Landje wissel

23 juni 2018 - Collioure, Frankrijk

Zondag 17 juni
Zondag is een rustdag dus dat hou ik maar in ere 😋 en we zijn hier tenslotte ook om af en toe een strand momentje te hebben. Floor moet nog de nodige trainingsuren maken voor de fietsweek in september dus die gaat de hort op met de fiets. In plaats van strand wordt het het zwembad, een bedje ligt net even wat lekkerder dan met een handdoek in het zand. Af en toe een baantje zwemmen en wachten tot Floor terugkomt. Samen lunchen en in de middag weer naar het zwembad, poeh wat een zwaar leven, ik snap niet dat die oudjes dit maanden volhouden, die moeten toch wel in topconditie zijn!

Maandag 18 juni
Floor was tijdens zijn fietstocht in Peñiscola geweest en is van mening dat we daar samen naar toe moeten omdat het een leuk stadje is. Met de fiets is geen optie, de route gaat door een natuurgebied geschikt voor een mountainbike en heuveltjes van soms 20%  of over de snelweg. Dus met de auto dit keer.
Peñiscola een moderne badplaats heeft een enorm langgerekte baai met bijbehorend zandstrand en die ligt vervolgens al aardig vol met zonaanbidders. Ook hier is de gemiddelde leeftijd aan de hoge kant en topless zonnen is ook hier in en dan met name onder de oudjes 😱
Het oude gedeelte van Peñiscola ligt op een schiereiland (hoe verrassend) met steile straatjes en bovenop een fort/klooster, Castell de Peñiscola. Mooi gerestaureerd en decor geweest voor verscheidene films/series. Een bekende film hiervan is El Cid en als serie Game of Thrones.
Lekkere tapas gegeten bij Tasca la bellota die ook, blijkt later, door Tripadvisor zeer goede recensies krijgt.

Dinsdag 19 juni
Tijd voor weer wat lichaamsbeweging. Vanuit Alcosebre zie je bovenop een flinke heuvel een kerkje staan. Floor had al het idee toen we hier aankwamen om daar een keer naartoe te fietsen, vandaag is de dag. Vanaf de camping is het zo'n 3-4 km tot het einde van het dorpje Alcosebre. Vanaf daar kun je het natuurgebied in fietsen of de weg omhoog naar Ermita de Santa Lucia. Nou een pittig tochtje kan ik zeggen, het gaat behoorlijk steil omhoog. 12% omhoog trek ik nog wel bij 30+ graden maar 20% trek ik niet, ook niet als het koud is overigens. De fiets omhoog duwen is al een opgave! Bij weer een stuk van 20% krijg ik de mountainbike van Floor om omhoog te duwen, die is lichter dan mijn fiets en Floor fiets het stuk met mijn fiets naar boven. Gek hoor, hem lukt het wel 🙄. De beloning is dan altijd een mooi uitzicht en natuurlijk de afdaling. Bij het kerkje is ook sinds 2015 een geologische opgraving aan de gang, veel haast hebben ze niet.
De laatste uurtjes van de middag nog even aan het strand vertoeft.

Woensdag 20 juni
Laatste dagje in Spanje dus nog gelegenheid om te zonnen. Floor vond de klim naar het kerkje zo leuk dat hij deze nog een keer is gaan doen en een stukje mountainbiken in het natuurgebied. Verder in de middag weer bij het zwembad en 's-avonds de boel weer vertrek klaar maken.

Donderdag 21 juni
De langste dag van het jaar alweer, hierna worden de dagen weer korter en gaan we weer richting de winter, best gek met nu 35 graden op de thermometer.
Bestemming ligt aan de andere kant van de Pyreneeën bij het dorpje Collioure in Frankrijk.
We zijn beland op camping Les Criques de Porteils. Een terrassencamping met een geweldig uitzicht. We kijken uit over zee en wanneer we de camping omhoog lopen dan kijken we over de wijnvelden. Het is een prachtige omgeving, de rit er naar toe was al mooi langs de wijnvelden.
In de middag fietsen we nog naar Collioure. In de middeleeuwen was Collioure een belangrijke havenstad en het viel onder koninkrijk Mallorca. De koningen van Mallorca bouwden hun zomerpaleis in de huidige stad. Het imposante kasteel is nog steeds middelpunt van de stad. Eind 17e eeuw werd Collioure definitief Frans.
In het stadje hebben veel kunstschilders en andere artistiekelingen zich in het stadje gevestigd, de kunstvoorwerpen spreken ons niet echt aan. Verder is het een toeristisch stadje met veel winkeltjes en eet- en drinkgelegenheden.
De kustlijn is prachtig met diverse baaien, we gaan ons de komende dagen hier nog wel vermaken met wandelen, fietsen, zwemmen en zonnen.