Tea time

6 december 2017 - Tanah Rata, Maleisië

Dinsdag 5 december, weer een reisdag naar de hooglanden
7 uur ontbijten en daarna met de trein naar TBS busstation. Hier de bus naar Cameron Highlands, een rit van 4-5 uur. De bus vertrekt om 10.00. Het eerste deel van de rit gaat over snelwegen maar deel 2 gaat via smalle bochtige wegen de groene hooglanden in. Om 14.00 uur zijn we er. Een taxi naar Casa Loma en we zijn weer op plaats van bestemming. Hier gaan we ons de komende 24 uur prima vermaken.
Na een late lunch wandelen we 2 van de door de omgeving beschreven wandelroutes en spreken met de taxi-chauffeur die ons naar Casa Loma heeft gebracht af dat we morgen om 10.00 uur onze Tour van 3 uur willen maken.

Woensdag 6 december, de theeplantages van Cameron Highlands
De taxi-chauffeur van gisteren vonden we wel een aardig ventje dus die hebben we gecharterd voor een 3 uur durende sightseeing. We rijden als eerste naar de BOH theeplantages. BOH staat voor Best of Highlands. Dit is een theeplantage opgezet door Engelsen en al 3 generaties, in dit geval 86 jaar, een van de grootste plantages. Vroeger gebeurde het plukken handmatig maar tegenwoordig met een heggenschaar en op sommige stukken zelfs met een elektrische heggenschaar. Iedere 3 weken worden de struiken getopt, dit betekent dat het jonge groene blad er wordt afgehaald waar dus thee van gemaakt wordt. Om de paar jaar, het aantal helaas vergeten, worden de struiken ingekort. De plukkers verdienen ca 10 Euro per dag. Maar daar moeten ze wel dan veel voor plukken want ze krijgen 25 Ringitcent per kilo, om aan die €10 te komen moeten ze 200 kilo knippen, dit zijn 5 zakken van 40 kilo.
We bezoeken nog een thee fabriek waar de theebladeren gekneusd worden, gesneden, gefermenteerd en gedroogd. In balen gaat het naar Kuala Lumpur waar het zonodig wordt voorzien van toegevoegde smaken en verpakt.
We ontvluchten de drukte en bezoeken nog een vlindertuin en dan zitten de drie uur er al weer bijna op.
Op de weg terug naar Tanah Rata weet onze chauffeur die van Indische afkomst is te vertellen dat wanneer je moslim bent je een voorkeursbehandeling krijgt in Maleisië. Dit is bij het krijgen van goeie banen, toelating tot scholen, krijgen van een huis en allerhande zaken die door de overheid geregeld worden. Onze Indiër is dan ook moslim geworden maar meer voor de vorm vermoeden wij.
Tijd voor een lunch en nog een lekker bakkie koffie alvorens wij in de bus stappen richting Penang.
De rit naar Penang duurt wat langer dan gepland. In Tanah Rata is het al lastig wegkomen omdat er veel vakantiegangers zijn die met de auto onderweg zijn naar de markt of theeplantages en dat schiet niet op in de bochtige heuvels. Het duurt een uur voordat we eindelijk kunnen doorrijden. Ook de weg naar Penang is druk met vakantIe- en werkverkeer. De scholen hebben hier grote vakantie (6 weken) dus heb je hier dezelfde problemen als bij ons op de weg als de vakantie begint.
De chauffeur kiest ervoor om ons bij de Ferry naar Penang af te zetten omdat er veel file oponthoud is richting en op de bruggen naar Penang. De Ferry blijkt een prima oplossing en we zijn dan ook binnen een half uur aan de overzijde. Nu nog een taxi naar ons hotel en ondertussen is het 20.30 eer wij kunnen inchecken. Het ontvangst is hartelijk, de kamer geweldig (kregen een free upgrade) en de nachtportier heeft ons ook nog even met de auto naar een restaurant gebracht zodat we nog konden eten.
Na her verorberen van een heerlijk deep fried fish, noodles, nasi en een biertje is het tijd om de avond af te sluiten.