Rome

28 juni 2016 - Rome, Italië

Rome, Bellisimo!!

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling, Rome! Een stad die ik hoog op mijn verlanglijstje heb staan. Floor is er al eerder geweest maar dat was lang geleden dus kon best overgedaan worden.
We kiezen voor camping Tiber, net buiten Rome. Via de rondweg van Rome afslag 6, nou dat kan niet moeilijk zijn. Maar de werkelijkheid is anders want die Italianen geven keurig de afslagen aan maar na 8 houden ze daar voor het gemak mee op. Uh, ik zie hier staan Prima Porte, moesten we daar niet heen? Ja maar er staat geen afslagnummer bij, zucht! Eerste beste gelegenheid maar de weg af en na een slinger aan de andere zijde er weer op. Daarna is de camping snel gevonden. We krijgen keurig uitleg over van alles en nog wat, welke bus we naar Het station moeten nemen en waar de trein stopt en dat er een shuttlebus dagelijks naar het Vaticaan rijdt. Keurige camping en ondanks dat het tegen Rome aanligt erg rustig. Wij vragen of het ook mogelijk is om met de fiets naar Rome te gaan en dat kan. 3 km verderop start er een fietspad en die loopt door tot achter het Vaticaan! Wij happy en na enig zoeken vinden wij het fietspad via Google maps  (je moet het spoor en wat provinciale wegen over) en fietsen fluitend naar Rome. Rondom Rome is het verrassend groen en langs het fietspad liggen vele sportfaciliteiten. Het is een leuke fietstocht en nog geen uur later staan we op het Sint Pieterplein, wauw, ik ben in Rome en ook nog op de fiets. Het is overigens prima fietsen in de stad, sommige stukken mogen geen auto's komen en je ziet meerdere fietsers, groepen toeristen met een gids op de fiets en zelfs groepen op een sagway. En ook hier telt de regel, gewoon doorduwen ook met de fiets!
Het Vaticaan en de Sixtijnse kapel hebben we verder niet bezocht want de wachtrij was enorm, wat een mensenmassa! Het volgende waren de Spaanse trappen met de daarbij horende fontein, de fontein is weer hersteld dus de Feyenoordsupporters kunnen weer langskomen. Ook hier is het erg druk, hoe erg moet het wel niet zijn in het hoogseizoen? We fietsen door naar de Trevi fontein, wat een prachtige fontein! Ik had niet gedacht dat deze fontein zo groot zou zijn!
Via Piazza Venezia naar het Foro Romano een mooi stuk authentiek Rome met op de achtergrond het Colloseum. Na het nuttigen van een pizza door naar het Pantheon. Het is allemaal zo mooi en overweldigend, je kan hier dagen rondbrengen wanneer je alles zou willen bezoeken. Dit was Rome in vogelvlucht en ik denk dat ik nog wel een keer terug kom voor een uitgebreider bezoek maar dan in de winter.

Anti cultuurdag.

Na al het cultuur snuiven van de afgelopen weken moet er ook tijd zijn voor relaxen in het zonnetje. Op een half uurtje rijden van de camping tussen de heuvels rondom Rome ligt het meer van Bracciano, een groot meer met kraak helder water en een klein strandje van lava zand. Ook hier zijn we niet de enige, het lijkt wel of Italië vakantie heeft. Maar we vinden parkeerplek voor een zeer. Lief tarief van 1 euro per uur maar tussen 13.00 en 15.30 hoef je niet te betalen. En wanneer je meer geld erin gooit dan dat de parkeertijd aangeeft krijg je nog terug ook. We liggen lekker een paar uurtjes aan het strand, wandelen door het middeleeuwse stadje en weer is een mooie dag ten einde.

1. Mam:
    2 juli 2016
    Ook nu zijn we weer op reis met Floor en Monique vanaf onze bank. BEDANKT .
  2. Sylvia:
    2 juli 2016
    Geweldig geschreven Rome wil ik ook weer naar toe en Florence natuurlijk.
  3. Camilla Bruijn:
    2 juli 2016
    Hoi Floor en Monique. Het is weer heerlijk jullie verhalen te lezen. Vooral de verkeer iritaties Rome is ook nog een puntje op mijn lijst. Op jouw advies inderdaad een keertje in het najaar of de winter te bezoeken. Gr. Camilla
  4. Monique Balkema:
    5 juli 2016
    Dank je wel voor je heerlijke reisverslagen. Was weer super!!