Een prachtige vakantie met een abrupt einde.

10 december 2014 - Phu Quoc, Vietnam

Het is heerlijk vertoeven op Phu Quoc eiland. De zon schijnt en het is heerlijk warm. 's-Nachts kan het overigens behoorlijk regenen maar tegen de ochtend klaart het op en is het heerlijk. We genieten eerst van een dagje strand en morgen gaan we het eiland verkennen met een motorscooter. We rijden naar de noordwest kust over een kleiweg met gaten. Onze conclusie van deze rit is dat het gedeelte waar wij zitten het mooiste is. In de middag is het zuidelijke deel aan de beurt. Onvoorstelbaar wat een enorme bouwput het hier is. Het is een heel erg ambitieus bouwprogramma met torenflats, congrescentra, bungalows met eigen zwembad, hotels, etc. Gezien de primitieve middelen die ze hier hebben is dit een 30 jaren plan en gaat ook de charme van het eiland verloren. De zuidwest kant heeft nu dus niet veel te bieden. Terug in ons eigen kleinschalige resort is het weer heerlijk vertoeven van een drankje en een hapje. De derde dag is weer een dagje zonnen en dag vier gaan we er weer met de scooter op uit om de andere kant van het eiland te verkennen. Een spectaculaire rit langs de noordwest kust volgt. We moeten stukken passeren die zo goed als weggespoeld zijn, ik stap dan af en Floor manoeuvreert de scooter erdoorheen. We moeten bruggetjes passeren waar ik eerst overheen loop om te zien of we daar überhaupt met een scooter over heen kunnen, dit lukt. Op een gegeven moment is er een stuk waar de weg wordt omgeleid door het bos en daar zijn dan weer bruggetjes met een brug waar een stuk van ontbreekt, ook hier gaat Floor overheen. Wij als toerist vragen ons af of je hier wel kunt rijden maar vanaf de andere kant komt doodleuk een Vietnamees aangereden op een scooter met aan beide zijden een grote mand en die rijdt er zonder blikken of blozen overheen. We hadden gehoopt langs de noordwest kust leuke baaitjes tegen te komen maar helaas niets van dat. In de middag rijden we nog naar een strand welke staat beschreven als het mooiste strand van Phu Quoc, daar aangekomen is ons een andere mening toegedaan. Het strand is smal en vuil. Nee, het stuk waar wij zitten is met klem het mooiste en leukste stuk strand van Phu Quoc. Op de weg terug regelen we dat we overmorgen een dagje gaan duiken. Zo wisselen we een stranddag af met een doe-dag.
Het is woensdag 10 december, hier is het 30+ en in NL is het +6, dat zal wel wennen worden als we thuiskomen. Vandaag gaan we duiken, voor Floor zijn eerste duiken als gebrevetteerd duiker. Het duikfestijn begon met het vastlopen van de boot op de rotsen. Bij het uitgooien van het anker bleek de lijn niet vast te zitten en door de harde wind werden we naar het ondiepe geblazen. Vietnamees geschreeuw en gediscussieer is heel apart om te horen. Maar het water was gelukkig lekker warm dus konden ze lekker het water in om de situatie te bekijken. Uiteindelijk zijn we door een andere boot losgetrokken, is de ankerlijn weer opgedoken en kon het duiken beginnen. En wat ben ik trots op mijn mannetje zo goed doet hij het. Van tevoren doorgenomen hoe en wat en het liep als een zonnetje. Op de boot was ook alles prima geregeld, alle setjes werden opgebouwd, loodgordels in elkaar gezet, brillen gepoetst en duikpak klaar gezet. Het was alleen nog een kwestie van checken.
De duiken waren leuk, jammer van het matige zicht 5-10 meter. Floor vond het hartstikke leuk en ik blij dat ik een hobby met hem kan delen.
Na de tweede duik is het lunchtijd en vaart de bood terug. Ik wil graag in de zon zitten zodat ik een beetje kan opdrogen en Floor schuift zijn strandstoel ernaast. Op het moment dat hij wil gaan zitten klapt de stoel in elkaar en Floor zie ik zijn handen wegtrekken en ik hoor 'oh god' en zie bloed. Verdere beschrijving laat ik achterwege maar een ding is duidelijk, wij moeten zo snel mogelijk naar een ziekenhuis.  De boot spoed zich terug naar de haven en daarna gaat er een heel circus draaien. Wij willen nu zo snel mogelijk terug naar NL voor medische de juiste medische hulp. In een hakkietakkie land als Vietnam is de gewenste zorg niet voorhanden en een op het eiland geconsulteerde Duitse chirurg/traumatoloog verleent de eerste noodzorg en maakt een medisch verslag. We moeten snel terug naar NL. Een goede reisverzekering bewijst zijn nut en het werk van de ANWB alarmcentrale is geweldig te noemen.
Ik heb direct via internet onze geplande vlucht van Phu Quoc naar Saigon omgezet naar vertrek dezelfde avond nog. De ANWB arts heeft contact gehad met de Duitse arts en de ANWB heeft de repatriëring direct in gang gezet. We kunnen de volgende dag met een vlucht van Singapore airlines terug naar Amsterdam en van daaruit worden we met een taxi direct naar de spoedeisende hulp van LUMC gebracht alwaar men al op de hoogte is gesteld van onze komst.
Bij het plaatsen van dit verhaal zijn wij al weer terug in NL en in het ziekenhuis geweest.  Na twee dagen van onzekerheid weten we nu dat het mogelijk conservatief kan genezen. Het zal enkele weken duren voor de genezing en zelfs enkele maanden voordat Floor zijn vingers weer volledig kan gebruiken.
Het was een super vakantie waarin we veel gezien en gedaan hebben. Begonnen in het noorden van Vietnam waar het naar verhouding koel was (20-25) graden maar ook wel lekker, zo was het verschil met NL niet te groot en konden we lekker acclimatiseren. Hier Sapa en Halong Bay bezocht. Vanuit het noorden naar het zuiden te beginnen in Saigon waar het 30+ was. Hier de Cu Chi tunnels bezocht en via de Mekong delta naar het nog warmere Cambodja waar we veel indrukken hebben opgedaan. De killing fields waren erg indrukwekkend en de Angkor Wat prachtig. Een relax weekje op het eiland Phu Quoc die helaas abrupt eindigt maar we kijken terug op een mooie reis.

1. Camilla Bruijn:
    12 december 2014
    Dat is even een heftig einde van zo'n mooie vakantie. Gelukkig komt alles weer goed al zal het even duren. Sterkte met de genezing en ik bel van de week even om bij te kletsen. Liefs
  2. Connie:
    12 december 2014
    Wat een vervelend en abrupt einde van jullie vakantie. Floor heel veel beterschap en samen veel sterkte ermee..
  3. Monique van Staveren:
    13 december 2014
    Jeetje wat een verhaal pffff! Spoedig herstel voor Floor toegewenst.
    Hoop dat jullie kunnen genieten van mooie feestdagen! Kus
  4. Andre:
    14 december 2014
    Vervelend einde zo die vakantie. Sterkte aan Floor.