Het leven aan de Côte d'Azur

9 juni 2017 - Mandelieu-la-Napoule, Frankrijk

Verkassen
Vrijdag 2 juni
Ons gewijzigd plan om naar de Côte d'Azur af te zakken blijft staan, het risico op regenachtig weer in het Alpengebied is te groot. Via een mooie maar soms ook billen knijpende (althans voor mij) route verlaten we de Verdon. Een kleine 3 uur later doen we camping Côte de Mer aan, hier is nog een prima plek voor ons. Het is een kleinschalige camping, op loopafstand van het strand en het heeft een eigen klein zwembad.
Na alles geïnstalleerd te hebben zijn we de omgeving gaan verkennen en zijn naar het uiterste puntje van Cannes gefietst (11 km), op de weg terug bij galerie Bartoux wat aparte kunstwerken bekeken van Richard Orlinski en Bruno Catalano, met name die laatste maakt sprekende kunst.
Op de weg terug trakteren we onszelf op een overheerlijk ijsje bij Amorino, een ijssalon die in diverse steden te vinden is en volgens mij zijn we daar ook geweest tijdens ons meiden trip naar Lissabon.

Zaterdag 3 juni
Zoals vaker in onze vakanties verkennen wij de omgeving per fiets. Vandaag gaan we richting Saint Raphaël, het begint al met een lekker stukje omhoog fietsen bij het verlaten van de camping maar eenmaal over de bult is het naar beneden zoeven. We slaan rechtsaf langs de kust en het is weer even klimmen. Bij het naar beneden gaan ben ik Floor uit het oog verloren, is hij nu ergens afgeslagen? Ik besluit te stoppen en om te draaien en fiets weer omhoog tot ik achter mij hoor, "hallo". Bleek Floor al ver voor mij uit te zijn geweest en al bovenop de volgende bult. We gaan weer verder en na een lange tijd omhoog klimmen (pffff) dalen we geleidelijk iets af naar La Trayas. We zijn 10 km onderweg en ik besluit al terug te gaan want als ik verder fiets dan kom ik op de terugweg die pukkel straks niet meer op en het strand lonkt. Floor fietst nog een stukje door en ik ga terug. Op de camping lekker douchen, wachten op Floor, lunch en hop naar het strand.

Cap d'Antibes
Zondag 4 juni
Vandaag staat Cap Antibes op ons lijstje. Het is een vlakke route van 29 km langs de kustweg en we passeren Cannes en Juan les Pins. Hier langs de Côte d'Azur zit enorm veel geld. Het ene huis is nog groter en mooier of op een ongelooflijk mooie plek gelegen met een magnifiek uitzicht. Met de family lunchen in de buitenlucht is iets waar de Fransen veel tijd voor inruimen. In grote getale trekken ze naar de kust en stallen al hun etenswaar uit en gaan er gezellig voor zitten.

Grass
Maandag 5 juni
Grass is de parfumstad van Frankrijk. Reden om die eens te gaan bezoeken. We fietsen la Napoule uit en nog voordat we in Mandelieu-la Napoule zijn gaan we linksaf richting Tanneron, volgens Floor een rustigere weg dan langs de D9, misschien gaat het wel een beetje omhoog. Een beetje!!! Het was in het begin niet steil maar ik heb 14 km alleen maar omhoog gefietst. Ongelooflijk het gemak waar Floor mee heen en weer fietst, met regelmaat komt hij weer naar beneden suizen en vervolgens gaat hij weer vrolijk omhoog. Eens moeten die benen van mij toch loei sterk worden zou je denken maar voorlopig is het bergopwaarts nog keihard werken. Tanneron blijkt op 519 meter te liggen. Om Grass te bereiken fietsen we een stukje om maar het is wel een hele mooie route waar ik tijdens het afdalen wel van kan genieten. De laatste 5 km naar Grass zijn toch weer alleen omhoog en tegen het einde heb ik het echt helemaal gehad en vertik het om nog een meter verder te fietsen, blijkt op dat moment dat we er ook waren.
Eerst lunch want van fietsen krijg je honger. Na de lunch door de smalle straatjes van Grass geslenterd waar het toch wel rustig was, waarschijnlijk omdat het 2e pinksterdag was.
De rit terug was een feestje want dat is namelijk tot aan de kust alleen maar naar beneden. In een van de bochten sloeg Floor ineens met de fiets onderuit, auw!!! Geen idee hoe het kwam, zijn voorwiel schoot weg en daar lag hij. Fiets gelukkig nog heel en Floor een flinke bult op zijn heup en een schaafwond op de arm, gelukkig viel het mee, alleen wat schade aan de wielerkleding.
Al met al vandaag toch weer 50 km weggetrapt en Floor een km of 4-5 meer denk ik.

Rustdag op het strand
Dinsdag 6 juni
Na de vermoeienissen van gisteren vandaag een dagje relaxen langs het strand. Floor heeft een beetje een stijve heup en ziet het een beetje beurs maar verder valt het mee. Een dagje rust is wel even goed. Het strand ligt op ca. 15 min lopen van de camping. Het is alleen de bult over (lopend toch net iets makkelijker dan met de fiets), tunneltje onderdoor en dan is er een kleine baai met een mooi stuk strand.

Belastingparadijs Monaco
Woensdag 7 juni
Monaco ligt hier 60 km vandaan. Voor ons beide is het al een eeuwigheid geleden dat we hier zijn geweest dus leuk om weer te bezoeken. De fietsen gaan achterin de auto want met de auto door Monaco is geen doen en slenteren is niet ons ding.
De auto wordt geparkeerd bij Cap d'Ail en vanuit daar fietsen we de laatste 5 km naar Monaco. Monaco is niet groot en alles ligt dicht op elkaar, dat ze hier een F1 race kunnen rijden is echt bizar. Je kon nog goed zien waar 2 weken geleden de race was, de tribunes stonden er nog voor een groot deel en de startplekken nog gemarkeerd op het asfalt, Floor stond op pole met de fiets. Ongemerkt hebben we nagenoeg het hele circuit gefietst en dat vonden we soms al krap en dan te bedenken dat ze met een gemiddelde snelheid van 175 km/uur hier rondjes rijden. Schumacher heeft hier ooit de tot nu toe snelste tijd neergezet van 1 minuut 14 over 3,3 km.
Wanneer je in Monaco met een Ferrari rondrijdt ben je niet bijzonder. We hebben ze gezien in het rood, blauw, zwart en mat rood. Verder rijden hier Bentley's, Rolls Royce, Maserati, Lamborghini, Porche, BMW, Mercedes, en sommige ook in cabrio uitvoering.
En dan nog de nodige jachten, niet normaal! Wat een geld zit hier, en is dat allemaal eerlijk geld?
Wonen in Monaco is niet goedkoop. We hebben bij een makelaar staan te kijken en een 2 kamerappartement van 90 m2 met 2 terrasjes en een parkeerplek kost maar €5000000 (nee het is geen typefout, hier staat echt 5 miljoen), en niet eens mooi!
We zijn ook nog omhoog gefietst naar het oude paleis en oud Monaco met zijn kleine smalle straatjes. Al met al een leuk dagje.

De een fietst en de ander doet niets.
Donderdag 8 juni
Vandaag is het een prachtige wolkenloze dag en morgen is bewolking voorspelt, dus vandaag is het lekker luieren op het strand. Floor gaat in de ochtend lekker fietsen en komt in de middag naar het strand. Een dagje strand betekent smeren, keren, zwemmen, lezen, slapen, oftewel zeer vermoeiend.

Massif de l'Estérel
Vrijdag 9 juni
Tussen la Napoule en Saint Raphaël ligt het Massif de l'Estérel, een klein natuurgebied waar je ongetwijfeld kunt wandelen. We rijden met de auto naar Antheor waar we de auto parkeren bij een camping. Het lijkt erop dat hier een pad begint en we besluiten hier te starten met lopen. Het eerste stuk is redelijk dichtbegroeid (overwoekerd) maar er is een pad te herkennen. Het pad gaat over in een droge rivierbedding en we komen een geel/wit gestreepte markering tegen, oké we zitten dus op een route. Het lopen door de rivierbedding begint steeds meer omhoog klauteren te worden waarbij we ons af en toe afvragen of dit de juiste weg is. Maar we zien nog steeds markeringen dus lopen we nog steeds goed. Nu is het omhoog klimmen niet zo lastig maar ik wil niet via dit pad weer terug moeten want dan wordt het wel een dingetje. Maar dit is niet nodig. We worden geconfronteerd met prachtige plaatjes van rode rotsen omkleed met groen, echt prachtig. Het was geen lange wandeling, 2 uurtjes, maar wel een heel gevarieerde in zowel uitvoering als omgeving en uitzichten.
De middag besteed met een beetje rondneuzen bij de decathlon en lekker vertoeven bij het zwembad.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mam:
    10 juni 2017
    We genieten weer. Weet je met onze leeftijd zullen we het niet zelf kunnen , maar nu is het of we het zelf doen .Dat verhalen schrijven zit in de genen en dat weet ik zeker.