Jip(pie)

17 juni 2018 - Alcossebre, Spanje

Vrijdag 8 juni
Getverjekkie, het regent. Echt zo'n dag waarop je niets kunt ondernemen dan onder de luifel voor de caravan met een trui aan een boek lezen. Hopelijk wordt het snel beter.

Zaterdag 9 juni
De dag begon met een zonnige ochtend en hebben zowaar buiten kunnen ontbijten. We besluiten er een wandeldag van te maken. Vanaf de camping naar de boulevard van Luz en vervolgens met een klimmetje bovenlangs de kust gelopen naar Lagos. Een mooie route uitkijkend over de kliffen en de zee. Al met al een stevige wandeling tussen de 15-20 km.

Zondag 10 juni
Fietsdagje naar Alvor en Portimāo. Alvor een toeristisch plaatsje met leuke straatjes en grote boulevard alwaar toevallig net markt was. Maar op de fiets kun je niet zo heel veel meenemen dus bleef het bij een zakje baby vijgen.
Portimão is een grote toeristische plek met veel hoogbouw, not the place to be voor ons. Op de terugweg nog langs de decathlon gefietst en heeft Floor nog een paar shirts gescoord. In Lagos uitgebreid geluncht in jawel 'de ZON' 🎉
Ondertussen weten we ook dat de familie van der Boog gearriveerd is in Portugal en Nick en Anouk op Sardinië zich bevinden in Cala Gonone en zo zijn we allemaal lekker op pad!

Maandag 11 juni
Het is weer een koude ochtend en ik begin het echt beu te worden om zowel in de ochtend als avond in de caravan te moeten vertoeven. Het is bewolkt en de zon komt er wel doorheen dus we gaan er vanuit dat we vandaag wel in het zonnetje kunnen zitten. We rijden met de auto naar Monchique, zou een alleraardigst leuk plaatsje moeten zijn. De rit er naartoe is alleraardigst zo door het achterland van de Algarve. We zien hier in de Algarve verrassend veel ooievaarsnesten. Echt hele rijen vol!!
De ooievaarpopulatie  in Portugal heeft erg onder druk gestaan, in 1984 werden er zo'n 1700 nesten geteld, dramatisch laag als gevolg van het gebruik van pesticiden en de afname van hun habitat door het droogleggen van wetlands. Maar de populatie is groeiende, in 2004 is er een telling gedaan van 7685 nesten. Het herstel is te danken aan betere nest mogelijkheden. Elektriciteitsbedrijven hebben geprobeerd veel elektriciteitspalen veiliger te maken om nesten op te bouwen of ze verplaatsten nesten naar veiligere palen. 40% van alle nesten bevinden zich op elektriciteitspalen. De introductie van de Louisiana rivierkreeft betekende een nieuwe belangrijke voedselbron voor de ooievaar en tevens een belangrijke oorzaak van het herstel.
In de middag schijnt het zonnetje aangenaam en rijden we naar Carvoeiro om een uurtje op het strand te liggen.

Dinsdag 12 juni, Jip(pie)!!!
Een dagje fietsen in het achterland. We fietsen via Espiche naar Barão de São João en dan naar Barão de São Miguel door naar Budens en dan richting de kust naar Burgau en zo weer terug naar Espiche. Onderweg hebben we het erover of we de weersvoorspellingen nog langer vertrouwen. Al meer als een week is het vooruitzicht dat het mooi weer moet worden met temperaturen tegen de 30 graden, echter die voorspellingen schuiven steeds op. We laten de alternatieven de revue passeren, iets westelijker bij Faro ( scheelt een graad of 3) maar de bewolking is daar net zo rampzalig of terug naar Spanje en dan richting Malaga of door richting Valencia. Optie 1 viel wat mij betrof direct af. Málaga (1 dag rijden) of Valencia 2 dagen rijden. Het wordt Valencia, de voorspellingen zijn daar goed en al een beetje meer noordwaarts voor de route terug naar huis. In de Algarve zijn de voorspellingen ook goed maar daar geloof ik niet meer in.
Eenmaal terug op de camping is het lunchen en de boel reisklaar maken voordat we bij de Boogjes (Chantal en Leon) in Albufeira gaan bbq-en en we ook onze kleine Jip weer even kunnen knuffelen, fijn ze weer te zien. Ondertussen is de zon gaan schijnen en is de lucht blauw. De bbq bij de Boogjes (Henk, Wil, Chantal, Leon, Jip, Hendrik, Suzanne en Eva) is gezellig en hebben heerlijk gegeten. Zij zitten daar op uitnodiging van Wil en Henk ter ere van hun trouwdag en blijven lekker een weekje in een luxe villa met zwembad aan de Algarve.
Jip 12 weken oud en een heerlijk ventje, heerlijk om hem even te zien. En de verrassing in de auto van Jip zijn we ook heel blij mee.