The end

23 december 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Ook aan deze vakantie komt een einde

Donderdag 21 december, van Manta Queen 8 naar Ocean Breeze
De laatste duik zit er op. Een mooie duik op de Pram Chai, een gezonken werkschip uit de tijd dat er nog tin werd gewonnen uit de zeebodem. Een duik met minder goed zicht maar wat een vis! Honderden vissen leven op dit wrak, tevens een kraamkamer. Prachtig om die grote scholen vis te zien. Floor moest hier nog even zijn laatste kunstje laten zien namelijk navigatie en is hier natuurlijk met vlag en wimpel voor geslaagd. Na de duik is het nog een half uurtje varen terug naar de haven en komt zo ons duikavontuur ten einde. Het was een fantastische ervaring met leuke mensen aan boord, een geweldige staf en hardwerkende boot crew. Mooie duiken, afwisselend, bijzondere omstandigheden. We hadden namelijk nogal last van wind, normaal gesproken is het in deze tijd van het jaar nagenoeg windstil met een strak zeetje. Dit keer waren er golven en schuimkoppen op het water, dit maakt het in de boot klimmen niet makkelijk. De nodige blauwe plekken rijker 😕
Nadat we ontscheept zijn en terug bij de duikschool worden we naar ons onderkomen gebracht. We zijn bij het luxe Ocean Breeze in Khao Lak wat, tot mijn verbazing, nog geen 10 minuten lopen van de duikschool is verwijderd. Hier kunnen we lekker een dagje ontgassen. We hebben een bed die bijna net zo groot is als de hut de afgelopen dagen 😉. Khao Lak is een dorp/stadje welke gebouwd is langs de weg. Dit is. Een vierbaansweg dus enige voorzichtigheid is wel geboden aangezien er geen stoep is. Alle restaurantjes en winkeltjes liggen aan deze weg en de meeste resorts liggen daarachter aan het strand. Zowel de weg als het strand hebben we ruim belopen.

Zaterdag 23 december is het tijd voor onze terugvlucht naar Kuala Lumpur. Aangekomen bij het via Booking.com gereserveerde en bevestigde hotel komen we voor de onaangename verrassing dat er niets gereserveerd blijkt te staan. Nu zou dat normaal gesproken niet echt een probleem zijn maar het is nu ook hier vakantie en is het heel erg druk in Kuala Lumpur. Het hotel van onze eerste keuze was al volgeboekt en deze dus niet geboekt. Terwijl Floor onze broodnodige cafeïne shot aan het bestellen is race ik nog een paar hotels langs om te vragen of er een kamer beschikbaar is. Bij de eerste boek ik direct een positief resultaat, we moeten echter wel naar een andere wijk maar worden opgehaald door een busje. Gezien de tijd gaan we eerst een hapje eten. We hebben een slaapplek en kunnen morgen nog een dagje door de stad slenteren en zondagavond vliegen we naar huis en eerste kerstdag zijn we weer in Nederland.

Het was een TOP vakantie!!!
Zeer gevarieerd. Van de metropool Kuala Lumpur naar het primitieve en arme Noord Sumatra. Orang Oetans en Gibbons gezien in Bukit Lawang, as spuwende vulkaan in Berastagi en een glimp van het Tobameer, de koele en groene Cameron Highlands in Maleisië met de theeplantages, het toeristische en overvolle Penang, het tropische vakantie eiland Langkawi met zijn hagelwitte stranden, het zeer idyllische eilandje Koh Lipe in Thailand en vervolgens Khao Lak en onze live aboard duiken bij de Similan eilanden. Vele indrukken opgedaan en cultuur gesnoven. Vriendelijke mensen.
Bijna alle denkbare vormen van transport gehad, vliegen, bus, kleine bus, minivan, bromtaxi, fiets, scooter, longtailboot, speedboot en 'duik'boot (kan het geen jacht noemen en ook geen cruise boot).

Ook leuk de nog herkenbare oud en soms verbasterde Nederlandse woorden in Sumatra:
Kantor, door smeer, kulkas, knalpot, poskantor, polisi, loket, kindertehuis, pas foto, foto gravi, gratis, parkir, lokasi, grosir, apotek, doktor, resep, stempel, sjabloon, notaris.

1. Monique Balkema:
    23 december 2017
    Helaas zit de reis er weer op voor jullie. Dank je wel weer voor je prachtige verhalen. Heb er weer van genoten 💋💋💋
  2. Camilla Bruijn:
    23 december 2017
    Bedankt dat we weer mee mochten reizen en een goede vlucht terug. 💋