Angkor Wat

30 november 2014 - Siem Reap, Cambodja

Zondag 30 november
Het was weer een lange reis. Dit keer van Phnom Penh naar Siem Reap. De afstand die je overbrugt is maar 320 km maar de wegen zijn zo beroerd  dat het bijna niet sneller kan. Hoe lang doet die bus er dan over? Nou bijna 8 uur inclusief een stop van 20 minuten. Omdat je niet met een reisgroep reist met eigen touringcar zit je dus in een bus met locals. Het systeem zit ook nog eens zodanig in elkaar dat de eerste kilometers zolang de bus nog in de stad rijdt er om de haverklap gestopt wordt om mensen in te laten stappen. Geduld is een schone zaak en dat is voor een ongeduldig type zoals ik en een iets minder ongeduldig type zoals Floor best een uitdaging. Maar al met al zijn we om 6.30 opgehaald en naar het busstation gebracht en vandaar vertrok de bus om 7.30 uur. Om 4 uur waren we op plaats van bestemming in een leuk kleinschalig hotel met binnentuin en zwembad. Na gezwommen te hebben zijn we lekker de stad ingegaan. Er is altijd wel een bar die happy hour heeft en heb je voor €0,40 cent een biertje en voor €1,25 een cocktail.
In de avond lijkt het in Siep Reap wel of je in een drukke badplaats aan de Costa del Sol bent. Wat een enorme hoeveelheid aan toeristen, overdag zie je een enkeling want dan loopt de rest in Angkor Wat rond. We zijn benieuwd hoe druk het daar gaat zijn.
De Lonely Planet van Cambodja die ik heb dateert van 2005, nou in die tijd is er heel veel verandert in Siem.
Maandag 1 december.
Er zijn verschillende manieren om naar Angkor Wat te gaan: lopen, georganiseerde tour, tuktuk, scooter, taxi of fiets. Aangezien het tempelcomplex maar 6 km ver is en je er binnen goed kunt fietsen kiezen wij voor de fiets. De zon schijnt en het is een graadje of 30, lekker hoor! Een toegangskaart is $40 voor 3 dagen en is snel gekocht. In het park kun je de mini tour volgen van 17 km en de grand tour van 26 km. Wij richten ons vandaag op de mini tour om de highlights van het park te pakken. We beginnen bij de grootste tempel en dat is Angkor Wat, deze is gebouwd op een eiland en is te bereiken via een brug. Wat een bizar groot en mooi complex is dit! Geheel symmetrisch gebouwd gericht naar het westen. Het is waarschijnlijk een graftempel voor koning Suryavarman II om de god Vishnu te eren met wie hij zich identificeerde. De wetenschap dat het een graftombe is is afgeleid uit het feit dat de tempel gericht naar het westen is gebouwd en dat symboliseert de richting van de dood. De tempel is gebouwd in de periode 1115-1152.
Vervolgens Phnom Bakheng welke op een heuvel ligt. Door naar Angkor Thom met de prachtige Bayon tempel, een tempel met gezichten. Erg mooi om te zien en het blijft indrukwekkend hoe ze dat in die periode voor elkaar hebben gekregen. De stenen zijn loodzwaar. Floor heeft los stuk opgetild (die lag ergens bij een berg stenen die nog een bestemming moet krijgen) en die was al heel zwaar en dat was maar een klein stuk. Er werd in die tijd veel met olifanten gewerkt die brengt het naar de tempel maar dan moet het nog gestapeld worden. Volgens schrijven zitten er stukken bij van wel 1500 kg.
We bezoeken nog wat kleinere tempels en allemaal even bijzonder. De een is gedeeltelijk gerestaureerd en de ander nog compleet vervallen. Dan komen we bij Ta Prohm, werkelijk een uniek exemplaar. Deze tempel is overwoekerd geweest door de jungle en dit kun je nog goed zien, hele stukken van de tempel zijn bedekt met bomen en je kunt de enorme wortels zien die zich een weg hebben gebaand. Prachtig om te zien.
We fietsen verder en weer terug naar de stad voor een drankje en een hapje om deze indrukken te verwerken
Dinsdag 2 december
Vandaag gaan we weer met de fiets voor de grote tour van 27 km. Ik kan al de namen niet meer terughalen van de tempels die we gezien hebben en in welke volgorde maar ze zijn stuk voor stuk bijzonder. Wat opvalt is dat alle tempels symmetrisch gebouwd zijn en dat ze lang zijn. Soms ga je een tempel binnen en dan zie je een reeks van doorgangen loodrecht achter elkaar, soms denk je dat je in een spiegel kijkt. Links en rechts zijn er vertakkingen die weer naar andere ruimtes leiden. Het is op de grote tour een stuk minder druk dan op de mini tour.
We stappen een tempelcomplex binnen en passeer een man met een rode pet. We kijken elkaar aan en reageren allebei even verbaasd! Is het Romuald, een verpleegkundige die ik inhuur voor mijn afdeling! Dit wordt vastgelegd op de foto, praten wat en gaan ieder weer onze weg.
Angkor Wat stond al enige jaren op mijn verlanglijstje om te bezoeken en het heeft volledig aan mijn verwachtingen voldaan, wat een overweldigend prachtig complex is dit op een bijzondere plek.
Woensdag 3 december
We blijven nog een dagje in Siem Reap en gaan er met de fiets op uit richting Tonlé Sap meer. De fietsroute leidt ons over kleiwegen door de velden heen. Wat opvalt aan Cambodja is dat het een arm land is en dat de mensen daadwerkelijk niets opruimen. Alles wordt langs de weg gedumpt, zonde van zo'n mooi land. Na een kleine 15 km fietsen komen we aan bij het meer. Nu heb ik tijdens mijn reizen momenten gehad dat het niet al te fris ruikt van rottende kadavers in Tanzania tot stinkende toiletten maar wat we hier ruiken en zie overtreft alles!! Wat een vreselijk smerige bende!! De weg naar Tonlé Sap eindigt op een landtong die wij zo nieuwsgierig als we zijn op fietsen. Het is zo vies dat we niet eens onze voeten op de grond durven zetten en de geur die onze neus bereikt doet je bijna kokhalzen! Dat mensen hier kunnen leven! We draaien om en fietsen terug, het duurt wel even voordat de stank uit onze neus is. Terug bij het hotel strijken we neer bij het zwembad. 's-Avonds de stad in En strijken op een terras neer, het is tenslotte nog steeds happy hour.
Donderdag 4 december
Vandaag vertrekken we naar het eiland Phu Quoc voor zon, zee, strand, sightseeing en duiken. We bereiden ons voor op weer een lange busrit en dit is dan ook de laatste. We worden opgehaald door een tuktuk die brengt ons naar de bus voor de rit naar Ha Tien op de grens van Cambodja en Vietnam. Een rit van 7 uur. De grensformaliteiten duren ook hier weer bijzonder lang. Er zitten een hoop mannetjes niets te doen en diegene die wat doen doen het in een bijzonder traag tempo. We worden nog gecontroleerd op Ebola en moeten een gezondheidsverklaring invullen en daar moet je dan nog voor betalen ook, zegge en schrijven 1 dollar p.p. Dat is het Cambodjaanse deel en zijn we pas het land uit, nu nog er in. Na een goed uur zijn we door en kunnen we naar de boot. Hier is het weer grappig om te zien hoe alles op een Ferry geladen wordt. Naast manden en zakken met levensmiddelen gaan er ook scooters aan boord. Op een scooter ligt achterop in een mand een varken (levend) rustig de knorren, grappig gezicht. Na 1,5 uur zijn we op Phu Quoc, nu nog een taxi naar het resort en het grote niets doen kan beginnen. De taxi heeft echter geen idee waar hij moet zijn. Eerst brengt hij ons bij het verkeerde resort, dan stopt hij bij familie om de weg te vragen en na de nodige irritatie (met name van mijn kant) zijn we dan toch op plaats van bestemming. Ik weiger om het bedrag op de meter te betalen omdat die sukkel verkeerd rijdt. Een discussie die je niet wint en onder protest geef ik geld en loop geïrriteerd weg. Floor loopt grinnikend achter me aan. Bij het resort hebben we meevaller. Onze kamer wordt geüpgrade omdat we een week blijven. Eindelijk kunnen we naar het strand en genieten van de zonsondergang.

1. Monique Balkema:
    9 december 2014
    Weer heerlijk om te lezen. Geniet nog even van de laatste dagen in de zon want hier heb je een berenvelletje nodig.
  2. Camilla Bruijn:
    9 december 2014
    Zo nu nog een paar dagen heerlijk relaxen en geen irritatie probleempjes meer.
    Veel (duik) plezier samen de laatste dagen.
  3. Mam:
    10 december 2014
    Weer met plezier gelezen tjonge jonge wat een land is dat ook .Maar scheelt ons weer lange reizen ,ik zie het zo voor me gebeuren.dankzij jullie verslagen..Nog een paar leuke dagen .en hopenlijk tot zondag.xxxx